lørdag 18. februar 2006

Radioproblem

Min Icom 706 har i det siste stått oppkoblet mot Echolink på 145.550 som test. Da jeg kom hjem i går så merket jeg at viften gikk hele tiden, så jeg fant ut at jeg skulle ta å måle SWR og se om høyt SWR var grunnen. Jeg koblet opp SWR meteret og prøvde å sende og så at jeg fikk bare ut 7-8 W. Jeg syntes det var merkelig og postet et innlegg på Scannernytt for å høre om de viste hva jeg skulle gjøre. Jeg fikk det rådet og resete hele radioen, noe jeg gjorde uten resultat. Jeg lå og grublet på det i hele går kveld og var veldi redd for at radioen skulle ha havarert. Men i dag fant jeg feilen, jeg hadde glemt å slå over bryteren på SWR meteret fra 70 cm til 2 m, når jeg slo over til 2 meter fikk jeg fint 50W ut. Ganske flaut egentlig. Men viktigeste er at radioen er i orden. Radioen står nå oppkoblet mot Echolink igjen på frekvensen 145.550, så om du kjører forbi Lom kan du gjerne bruke linken om den er oppe.