tirsdag 22. august 2006

ADSL modem

Hadde ikke så mye å gjøre i kveld så jeg fant ut at jeg hadde lyst til å se hvordan et ADSL modem så ut inni, nærmere bestemt et Speedtouch 510i som det ikke er liv i. Tok først av den grå plasten bak ved å presse sammen to pinner. Så skrudde jeg ut 4 skruer som satt under klistremerket under modemet. Så åpna jeg modemet lett. Inni fant jeg et kretskort med for det meste overflatemonterte komponenter, bortsett fra noen kondensatorer, transistorer og en spole. Er ikke noe å reparere på tenkte jeg. Så tok jeg en titt på sikringa som satt der, og det viste seg etter måling med ohm meter at den var gått. Kanskje modemet blir i topp form igjen etter at jeg har byttet den? Skal prøve å få tak i en ny en og teste i allefall. Et bilde av hvordan et ADSL modem ser ut inni kan du se her.