tirsdag 29. august 2006

Ny dag på jobben

I dag har jeg og Knut satt opp en gammel maskin som DHCP server på jobben så vi skal slippe å skrive inn IP konfigurasjonen manuelt på hver eneste maskin. Det blir veldi kjekt. Jeg fikk spørsmål om å finne en bra backup løsning for jobben i dag, og jeg kom med forslag om å kjøpe inn en nettverksdisk som maskinene tar backup til. Tror dette blir den beste løsningen. Som backup program har jeg i kveld funnet et som fungerer meget bra, som heter Cobian Backup. Har testet det ut litt på laptopen nå og det fungerer perfekt, det støtter b.la inkrementell backup, og kjører seg selv som en service, så da blir backup kjørt automatisk. Skal bli gøy å se hvor bra dette fungerer i praksis.
I kveld tenkte jeg at jeg skulle ta meg en tur med bilen og søke etter litt trådløse nettverk ved hjelp av Kismet. Har nå fått GPS til å fungere sånn at den kan logge hvor et nettverk blir funnet og plotte det på et kart etterpå. Det skal bli gøy å se hvor mange jeg finner. Fant ganske mange da jeg var en tur oppover Bøverdalen en kveld tidligere, men da brukte jeg bare NetChaser på en Palm Tungsten C. Ellers så har jeg ikke noen planer, har fri i morgen og da tenkte jeg bare å ta det med ro på hybelen.