fredag 20. april 2007

Ottatur og remote radio

Har i dag vært en tur på Otta og fått ny midlertidig kjøretillatelse. Har fortsatt ikke fått svar på legeattesten fra fylkeslegen. Det tok sin tid git. Var også innom på Statoil på Otta en tur og fylte bensin og kjøpte meg en pizza bit. Var etterpå innom på Rimi på tunet og kjøpte meg litt mat. Gøy å ta seg en tur også.
I går kveld og i kveld har jeg eksprimentert med fjernstyring av radio. Fikk inspirasjon av en artikkel i siste Amatørradio. Det går ut på å styre radio over internett og få tilgang til alle funksjonene som om en har sittet ved radioen. Bruker programmet Ham Radio Deluxe til fjernstyring, noe som fungerer perfekt. Når det gjelder overføring av lyden over internett prøvde jeg først med Skype, noe som førte til dårlig lyd. Prøvde så med MSN, men det ble ikke helt bra det heller selv om det var litt bedre. Fikk tips om å ta en titt på et program som heter IP-sound, noe som fungerer meget bra. Det er ingen delay i lyden og jeg hører med en gang at jeg bytter frekvens. Bruker radioen Icom PCR-1000 som er en pc styrt radio. Har bare påkoblet en VHF/UHF antenne, så har ikke fått prøvd så mye på HF enda, men tunet inn en del broadcast stasjoner på HF båndet og jeg får faktisk inn ganske mange selv om antennen ikke er tilpasset det området. Programet er ikke bare begrenset til mottak, men om du har en radio som du kan sende med kan du sende også over internett. Veldi spennende. Skal hjem en tur i helga og da tenkte jeg at jeg skulle koble på HF antennen og se hvordan det går.